بروشور کارگاه آموزشی اضطراب امتحان و راههای کاهش آن

اضطراب امتحان و راههای کاهش آن

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۰۸:۱۵ کد : ۶۷۷۲ اخبار دانشکده ها
تعداد بازدید:۱۳۴
اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است که خود کم انگاری و تردید در مورد توانائیهای فرد را همراه دارد و اغلب باعث ارزیابی منفی و عدم تمرکز حواس و واکنش های جسمانی نامطلوب می شود. بروز چنین حالات ناخوشایند کارآیی عملکرد را تحت تأثیر قرار می دهد.کوتاهی و بی توجهی درانجام برخی از وظائف دانشجویی زمینه مساعدی را برای بروز اضطراب امتحان فراهم می سازد. از این رو اقدامات رفتاری به عنوان مؤثرترین فنون برای کنترل اضطراب امتحان عنوان می شود. اینگونه اقدامات طیف وسیعی از روش های کنترل و کاهش اضطراب امتحان را در بر می گیرد که می توان آن ها را در دو حیطه برنامه ریزی قبل از امتحان و آمادگی برای امتحان تقسیم نمود. اقدامات منظم و جدی در حوزه های فوق اضطراب امتحان را کاهش داده و عملکرد تحصیلی را افزایش می دهد
اضطراب امتحان و راههای کاهش آن

    هنگامیکه ورقه امتحان را می گیریم قلبم شدیداً دچار تپش می شود، به طوریکه احساس می کنم الآن از سینه ام بیرون می آید، دلشوره ای که قبل از آمدن به جلسه امتحان داشتم تبدیل به نوعی حالت ترس و اضطراب شدید شده، تا آنجا که مطالب درسی که قبلاً آنها را به خوبی  می دانستم، فراموش کرده ام و نمی توانم برای پاسخ به سؤالات تمرکز پیدا کنم .

اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است که خود کم انگاری و تردید در مورد توانائیهای فرد را همراه دارد و اغلب باعث ارزیابی منفی و عدم تمرکز حواس و واکنش های جسمانی نامطلوب می شود. بروز چنین حالات ناخوشایند کارآیی عملکرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

علائم اضطراب امتحان  
-    عصبی بودن ، آرام و قرار نداشتن
-    تپش قلب، تنگی نفس، بی حالی
-    سرگیجه، دل پیچه
-    لرزش، بیخوابی
-    بی اشتهایی، دلشوره، سردرد

عوامل مؤثر در اضطراب امتحان
در مواقعی که برانگیختگی هیجانی در فرد تشدید می یابد و دلشوره و نگرانی شدیدی را در جلسه امتحان تجربه می کند، آنگاه اضطراب امتحان باز می گردد.، عوامل  مؤثر در اضطراب امتحان را  می توان تحت سه حوزه  تقسیم نمود.
اقدامات رفتاری
کوتاهی و بی توجهی در انجام برخی از وظائف دانشجویی زمینه مساعدی را برای بروز اضطراب امتحان فراهم می سازد از این رو اقدامات رفتاری به عنوان مؤثرترین فنون برای کنترل اضطراب امتحان عنوان می شود.
اینگونه اقدامات طیف وسیعی از روش های کنترل و کاهش اضطراب امتحان را در بر می گیرد که می توان آن ها را در دو حیطه برنامه ریزی قبل از امتحان و آمادگی برای  امتحان تقسیم نمود.

اقدامات منظم و جدی در حوزه های فوق اضطراب امتحان را کاهش داده و عملکرد تحصیلی را افزایش می دهد

         اقدامات عاطفی
- تنش زدایی تجارب ناگواری که در دوران کودکی یا نوجوانی فرد در امتحانات خود داشته، به خصوص اگر اینگونه تجارب با واکنش های عاطفی نا مناسب مربیان، والدین و یا اطرافیان همراه بوده، تلاش کنید تا تداعی های مطلوبی را با جلسه امتحان صورت دهید.
   -   همواره یک تصویر ذهنی مثبت ازخودتان داشته باشید و پس از تلاش کافی جهت مطالعه مطالب به موفقیت خود امیدوار باشید.
  اقدامات شناختی
-    افزایش مهارتهای مقابله ای در مواجهه با اضطراب امتحان
-    تأکید بر تجربه های موفقیت آمیز
-    تأکید بر دانسته ها و یادگیری های قبلی
-    یادگیری روش های صحیح مطالعه

        راهکارهای مقابله با اضطراب امتحان
-    الا بذکرالله تطمئن القلوب
-    امتحان را با نام و یاد خدا شوع کنید..
-    آرام باشید، یک روش ساده آرام سازی، تنفس عمیق با چشم های بسته و تمرکز بر دم و بازدم و فکر نکردن به سؤال امتحانی، قبل از دریافت سؤالات  چند بار انجام دهید.
-    به دقت به توصیه های کتبی و شفاهی استادان قبل از پاسخگویی به سؤالات توجه کنید.
-    وقت امتحان را برای پاسخگویی به کلیه سؤالات تقسیم کنید
-    پس از خواندن هر سؤال، ابتدا لحظه ای صبر کنید و پاسخ را در ذهن خود سازمان دهید و سپس شروع به نوشتن نمائید.

 

                                                                                                            موفق باشید


نظر شما :