چگونه می توانم در هنگام کروناویروس با نگرانی امتحان مقابله کنم؟

۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۹ کد : ۹۰۶۴ آخرین خبرها اخبار تصویری مرکز رویدادها
تعداد بازدید:۹۷
آیا دانشگاه باز خواهد شد؟ آیا ترم بعد کلاسها به صورت حضوری برگزار خواهد شد؟ آیا به شرایط تحصیلی قبلی برمیگردیم؟ آیا می توانم خودم را برای امتحان آماده کنم؟ آیا درسهایم را پاس میکنم؟ آیا ترم بعد دوباره باید همین دروس را بخوانم؟ و... همه اینها سوالات ذهن دانشجویان است. در این شرایط نگرانی امتحان با نگرانی و ترس از ناشناخته بودن آنچه در آینده اتفاق خواهد افتد، بیشتر هم می شود. در اینجا برخی از راههایی گفته شده است که به دانشجو کمک میکند تا بتواند با استرس و اضطراب امتحان در اپیدمی کروناویروس مقابله کند :
چگونه می توانم در هنگام کروناویروس با نگرانی امتحان مقابله کنم؟

چگونه می توانم در هنگام کروناویروس با نگرانی امتحان مقابله کنم؟

مشاور مرکز جامع مشاوره و روانشناختی امین. در این مورد شکی نیست که این روزها برای همه ما نگران کننده هستند و ما قبلاً هرگز با چنین تغییراتی در زندگی برای مقابله با یک تهدید جهانی در طول عمر خود مواجه نبوده ایم و تجربه نکرده ایم. بسیاری از مردم در سراسر جهان از تهدید کروناویروس اضطراب را تجربه می کنند. دانشجویان نیز در این شرایط که مشخص نیست آینده تحصیلی آنان چه خواهد شد و در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. سوالاتی را در ذهن خود مرور میکنند، آیا دانشگاه باز خواهد شد؟ آیا ترم بعد کلاسها به صورت حضوری برگزار خواهد شد؟ آیا به شرایط تحصیلی قبلی برمیگردیم؟ آیا می توانم خودم را برای امتحان آماده کنم؟ آیا درسهایم را پاس میکنم؟ آیا ترم بعد دوباره باید همین دروس را بخوانم؟ و... همه اینها سوالات ذهن دانشجویان است. در این شرایط نگرانی امتحان با نگرانی و ترس از ناشناخته بودن آنچه در آینده اتفاق خواهد افتد، بیشتر هم می شود. در اینجا برخی از راههایی گفته شده است که به دانشجو کمک میکند تا بتواند با استرس و اضطراب امتحان در اپیدمی کروناویروس مقابله کند:

 1) فضای مطالعه خود را مرتب کنید و به یک فضای پرنور و روشن، مثبت و پرانرژی  تبدیل کنید.

در ابتدا فضای مطالعه خود را مرتب کنید این یک قدم کوچک است اما می تواند واقعا تأثیرگذار باشد و هنگام مطالعه روی روحیه شما تأثیرگذار باشد. داشتن یک فضای مطالعه مرتب همیشه باعث می شود احساس آرامش بیشتری در مورد مواردی که میخواهید مطالعه کنید داشته باشید. موردی دیگری که به کاهش اضطراب در موقع مطالعه و درس خواندن کمک میکند این است که نور اتاق کافی باشد. این بدان معناست در اتاقی که مطالعه میکنید ، پرده ها را باز کنید و از نور طبیعی انرژی بگیرید. مطالعه در یک اتاق روشن انرژی شما را بالا می برد ، به خصوص در روزهای آفتابی که می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. تبدیل فضای مطالعه به یک جای مثبت و پرانرژی می تواند به ترس از امتحان کمک کند. مثلا شما می توانید یک شمع معطر روشن کنید، برخی از موسیقی های آرامبخش را پخش کنید یا چیزهای تزئینی را در اطراف میز یا محل مطالعه خود قرار دهید، یا یک آیه را که به شما آرامش میدهد را در صفحه اول جزوات یا کتابهایتان بنویسید. هر چیزی که می خواهید!

2) مطالعه را شروع کنید.

قطعا امتحانات می‌توانند استرس زا باشند، اما آن‌ها فرصتی برای بازخورد درباره کیفیت عملکرد یادگیری تان هستند. به جای اینکه تا آخرین شب برای خواندن امتحانات صبر کنید و منتظر نتیجه باشید بهتر است روال ثابتی برای مطالعه خود تنظیم کنید تا به خودتان فرصت دهید به خوبی برای امتحان آماده شده و سپس خود را محک بزنید. مطالعه منظم نه تنها به شما احساس اطمینان می‌دهد بلکه پیش از ورود به جلسه امتحان فرصت رفع اشکالات خود را پیدا خواهید کرد. اصلا مقدار و میزان مطالعه شما مهم نیست، در ابتدا فقط کافی است که خواندن را شروع کنید، گاهی اوقات کسل هستید و به طور ناخودآگاه نگرانی شما در خصوص امتحان شروع می شود، فقط 5 دقیقه به نگرانی خود فکر کنید و سپس فکر کردن خود را متوقف کنید و مجددا شروع کنید به مطالعه، این بسیار طبیعی است و همه همکلاسیهای شما هم لحظات را تجربه میکنند و این صرفا مختص به شما نیست، ولی تفاوت شما و دیگر همکلاسهایتان در نحوه کنترل این نگرانی ها است پس بکوشید شما از اونا جلوتر باشید. مطالعه کردن خود را هر روز به صورت روتین انجام دهید. با توجه به اینکه تمامی کلاسها در تمامی کشور به صورت آنلاین برگزار شده بود هرگونه سوالی داشتید میتوانید از اساتید خود راهنمایی بگیرید و بپرسید آنها هستند تا به شما کمک کنند.

3) اهدافتان را واقع بینانه تعیین کنید و سعی کنید به خودتان بیش از حد سخت نگیرید.

وقتی که برای درس خواندن و مطالعه برنامه ریزی می کنید ، برنامه و  اهدافتان را واقع گرایانه تعیین کنید مثلا برنامه میریزید که روزی 10 فصل می خونم - این واقع بینانه نیست و شما خود را تحت فشار زیادی قرار خواهید داد و اگر نتوانید بر طبق برنامه ریزی ای که کرده اید مطالعه کنید  ، احساس بدی خواهید داشت. پس در خصوص میزان مباحثی که در یک روز میتوانید مطالعه کنید واقع بین باشید. اگر یک روز احساس کردید نمیتوانید مطالعه کنید، احساس گناه نکنید، اشکالی ندارد، افراد بعضی از روزها نیاز به استراحت از مطالعه دارند، با خودتان مهربان باشید مراقبت از خود بویژه در این شرایط بسیار مهم است. در عین حال مدیریت زمان کاملاً مهم است. بدانید اهداف شما چیست و وقت شما صرف چه کار‌هایی می‌شود. از یک برنامه تعیین زمان برای کارهایتان استفاده کنید. آخرین مهلت برای انجام کار‌ها را تعیین کرده و به دنبال این باشید که سریعا ان‌ها را انجام دهید. بیاموزید که درس، کار و تعهدات شخصی خود را متعادل کنید.

4) فضاهای خواب و مطالعه را جدا کنید

همه ما تختخوابهای خود را با آرامش و خواب مرتبط می کنیم و به طور کلی شما اگر در تختخواب خود مطالعه کنید، کارآیی نخواهید داشت. جدا کردن محل مطالعه و فضای خواب به شما امکان می دهد که هنگام پایان روز ، از مطالعه فرار کنید. توصیه میشود وقتی که وقتی در طول روز مطالعه را تمام کردید، کتابهایتان را کنار بگذارید تا کمی ذهنتان از کتابها دور باشد.

5) همسالان موفق خود را الگو قرار دهید.

با همسالان موفق خود در دانشگاه به صورت آنلاین صحبت کنید، زیرا تنها با گذراندن وقت در کنار افراد موفق می‌توانید انگیزه زیادی کسب کنید. یکدیگر را به چالش بکشید، به یکدیگر بیاموزید و یاد بگیرید. می‌توانید قبل از امتحانات خود گروه‌های مطالعاتی تشکیل بدهید و درباره راهبرد‌ها و اهداف خود صحبت کنید، و برای غلبه بر نگرانی ها به یکدیگر کمک کنید.

6) بر روی شیوه مطالعه خود بازنگری انجام دهید.

با توجه به اینکه شیوه مطالعه و یادگیری افراد منحصر به فرد باشد، اگر میبینید که همیشه با یک شیوه مطالعه میکردید و نتیجه دلخواه را نمیگیرید شیوه مطالعه خود را تغییر دهید. خواندن بدون نوشتن، خط کشیدن زیر نکات مهم، حاشیه نویسی، خلاصه نویسی، کلید برداری و ...

 

در کل ، هرچند که امتحانات منبع نگرانی است ، ما باید بخاطر داشته باشید که مراقب خودتان و مراقب یکدیگر باشید. اگر شما یا هر کس دیگری که می شناسید در این فصل از امتحانات در مورد امتحانات ، Covid-19  یا هر اتفاقی که در زندگی رخ می دهد احساس نگرانی میکند ، اگر میتواند با یک دوست یا عضو خانواده قابل اعتماد (از طریق تلفن ، تماس ویدیویی یا متن) صحبت کند. یا اگر با آنان احساس راحتی نمیکند میتواند با مرکز مشاوره دانشگاه هر روز از ساعت 9 تا 16 تماس گرفته و مشکلات خود را مطرح کند، این مرکز آماده ارائه خدمات به شما دانشجویان گرامی است.

 

در این زمان نگران کننده، برای همه ما مهم است که از سلامت روحی و جسمی خود مراقبت کنیم زیرا همه با هم درگیر این بیماری همه گیر هستیم. بیاد داشته باشید ، جهت حفظ سلامت ، فاصله اجتماعی را رعایت کنید، دستان خود را بشویید و از ماسک استفاده کنید.


نظر شما :